Neprecenljivo v menopavzi – vitamini B

By 21. 02. 2020 Nasveti
Neprecenljivo v menopavzi - VITAMINI B

Vitamini skupine B spadajo med tiste, za katere lahko trdimo, da je njihovo delovanje neprecenljivo v menopavzi.

3 področja, kjer je največ dokazov o učinkih delovanja vitaminov B:

Zmanjšanje tveganja za osteoporozo

Uživanje B vitaminov, predvsem folne kisline (vitamin B9) in vitamina B12 zmanjša tveganje za razvoj osteoporoze.

Dve leti trajajoča raziskava je pokazala, da imajo osebe, ki redno uživajo vitamin B12 in folno kislino kar 75% manj zlomov, v primerjavi s tistimi, ki ne uživajo zadostnih količin teh vitaminov.

V drugi raziskavi so osebe, ki so uživale prenizke vrednosti folne kisline in vitamina B2 (riboflavin) imele bolj krhke kosti in 3 krat več zlomov zaradi osteoporoze, kot tisti, ki so uživali zadostne količine teh vitaminov.

Ženske smo bolj izpostavljene tveganju za osteoporozo kot moški, proces osteoporoze pa se pospeši v prvih petih letih po menopavzi. Zato je poleg uživanja zadostnih količin vitamina D in kalcija zelo koristno tudi uživanje vitaminov iz skupine B.

Zmanjšanje tveganja za možgansko kap

Obsežna raziskava je dokazala, da so osebe, ki so 3 leta redno uživale prehranske dodatke s folno kislino (viramin B9) imele za 18 % manjše tveganje za možgansko kap, ko tiste, ki folne kisline niso uživale.

V drugi raziskavi, ki je zajemala več kot 82.000 oseb, so dokazali, da redno uživanje folne kisline zmanjša tveganje za možgansko kap, koronarno bolezen in druge bolezni srca in ožilja.

Izboljšanje spomina, koncentracije in zmanjšanja tveganja za demenco

Vitamini skupine B so potrebni za dobre kognitivne funkcije, kot so spomin, koncentracija, logično sklepanje in sposobnost učenja.

Številne študije kažejo, da imajo osebe, ki uživajo zadostne količine folne kisline (vitamina B9) in vitamina B12 boljše kognitivne funkcije ter manjše tveganje za razvoj demence.

 

Telo potrebuje celoten B kompleks

Dodajanje kisline folne kisline pred zanositvijo in med nosečnostjo zmanjša okvare novorojenih otrok, predvsem napake zaradi nepravilnega zapiranja živčne cevi (Spina bifida). Enako pomembna je folna kislina pri odraslih. Zgoraj so navedena le 3 ključna področja, kjer so dokazani koristni učinki folne kisline in vitaminov B. Več o delovanju vitaminov B si lahko preberete na naslednji povezavi.

Ne smemo zanemariti dejstva, da B vitamini delujejo uigrano kot orkester, zato je pomembno, da uživamo celoten B kompleks, torej vseh 8 vitaminov B. Pomanjkanje enega vitamina skupine B namreč lahko vodi do pomanjkanja drugega vitamina.

Avtorica: dr. Mateja Štempelj

Viri:

Smith AD, et. Al. The worldwide challenge of the dementias: a role for B vitamins and homocysteine? Food Nutr Bull. 2008 Jun; 29(2 Suppl):S143-72.

Smith AD, et.al. Homocysteine, B Vitamins, and Cognitive Impairment. Annu Rev Nutr. 2016 Jul 17; 36():211-39.

Porter K., et.al. Causes, Consequences and Public Health Implications of Low B-Vitamin Status in Ageing. Nutrients. 2016 Nov; 8(11): 725.

Huo Y. et. Al., Efficacy of folic acid supplementation in stroke prevention: new insight from a meta‐analysis. Int J Clin Pract. 2012, 66 (6), 544-51.

Sato Y., Honda Y., Iwamoto J., Kanoko T., Satoh K. Effect of folate and mecobalamin on hip fractures in patients with stroke: A randomized controlled trial. JAMA. 2005;293:1082–1088.

Wang X., Qin X., Demirtas H., Li J., Mao G., Huo Y., Sun N., Liu L., Xu X. Efficacy of folic acid supplementation in stroke prevention: A meta-analysis. Lancet. 2007;369:1876–1882.

Li Y., Huang T., Zheng Y., Muka T., Troup J., Hu F.B. Folic acid supplementation and the risk of cardiovascular diseases: A meta-Analysis of randomized controlled trials. J. Am. Heart Assoc. 2016;5.

Douaud G., Refsum H., de Jager C.A., Jacoby R., Nichols T.E., Smith S.M., Smith A.D. Preventing Alzheimer’s disease-related gray matter atrophy by B-vitamin treatment. Proc. Natl. Acad. Sci. USA. 2013;110:9523–9528.

Paweł Milart P., et al. Selected vitamins and quality of life in menopausal women. Prz Menopauzalny. 2018 Dec; 17(4): 175–179.