updated_cart_totals added_to_cart removed_from_cart wc_fragment_refresh

FOLNA KISLINA – potrebujejo jo tudi odrasli

By 12. 07. 2020 14 julija, 2020 Nasveti

Folna kislina je oblika folata, vodotopnega vitamina, ki spada v skupino vitaminov B. Folat prispeva k zmanjševanju utrujenosti in izčrpanosti, k delovanju imunskega sistema in k normalnemu psihološkemu delovanju. Folna kislina se uporablja tudi za številna druga stanja, vključno z depresijo, možgansko kapjo, upadom spomina in sposobnosti razmišljanja pri starejših ljudeh in številna druga.

Dobro je poznano, da so folati potrebni za razvoj dojenčka in da dodajanje folne kisline pred zanositvijo in med nosečnostjo zmanjša okvare novorojenih otrok.

FOLNA KISLINA – KAKO DELUJE

Potrebna je za pravilen razvoj človeškega telesa, saj sodeluje pri izdelavi genskega materiala oz. DNK in pri številnih drugih telesnih funkcijah.

SPOMIN in SPOSOBNOST RAZMIŠLJANJA

Raziskave kažejo, da imajo starejši ljudje, ki so uživali folno kislino boljši spomin in sposobnost razmišljanja.

ANEMIJA ali SLABOKRVNOST

Anemija ali slabokrvnost je stanje, ko imamo znižano koncentracijo rdečih krvnih celic, eritrocitov, ali znižano koncentracijo hemoglobina v krvi. Rdeče krvne celice in hemoglobin so pomembni za prenos kisika do tkiv, kisik pa potrebujemo za delovanje celic v telesu.

Do slabokrvnosti največkrat pride zaradi pomanjkanja železa, folne kisline in vitamina B12. Slabokrvnost je lahko tudi posledica krvavitve iz črevesa.

Znaki slabokrvnosti so pogosta vrtoglavica, motnje koncentracije, zaspanost, utrujenost, pospešen srčni utrip v mirovanju, glavoboli. Opazimo lahko bledico kože, razpoke v ustnih kotih ter krhke lase in nohte. Slabokrvnost vodi tudi v manjšo odpornost proti okužbam.

MOŽGANSKA KAP

Z vplivom folatov in folne kisline na možgansko kap se ukvarjajo številne raziskave, v katere je bilo vključenih več kot 82.000 oseb. Ljudje, ki so redno uživali prehranske dodatke s folno kislino so imeli med 10 in 25 % manjše tveganje za možgansko kap, ko tisti, ki folne kisline niso uživali.

VISOK KRVNI TLAK

Preiskovanci z visokim krvnim tlakom so imeli po 6 tednih rednega jemanja folne kisline znižan krvni tlak.

OSTEOPOROZA

Dve leti trajajoča raziskava je pokazala, da so imeli preiskovanci, ki so 2 leti uživali vitamin B12 in folno kislino kar 75% manj zlomov, v primerjavi s tistimi, ki niso uživajo zadostnih količin teh vitaminov.

V drugi raziskavi so osebe, ki so uživale prenizke vrednosti folne kisline in vitamina B2 (riboflavin) imele bolj krhke kosti in 3 krat več zlomov zaradi osteoporoze, kot tisti, ki so uživali zadostne količine teh vitaminov.

UTRUJENOST IN IZČRPANOST

Folat prispeva k zmanjševanju utrujenosti in izčrpanosti.

IMUNSKI SISTEM

Folat prispeva k sintezi aminokislin in delovanju imunskega sistema.

KOLIKO FOLNE KISLINE POTREBUJE ODRASLA ŽENSKA?

Priporočen dnevni vnos (PDV) folata za odraslo žensko je 400 µg.

KAKO UGOTOVIMO ALI IMAMO PREMALO FOLATOV?

Ali imamo ustrezno vrednost folatov v krvi ugotovimo s krvnim testom v laboratoriju.

ALI JE FOLNA KISLINA KORISTNA V MENOPAVZI?

V klinični študiji so dokazali direktno povezavo med folno kislino in vročinskimi oblivi.

KJE DOBIMO FOLNO KISLINO?

Folne kisline naš organizem ne more tvoriti sam, zato je nujno potreben vsakodnevni vnos s hrano.

Najboljši viri folata so goveja jetra, špinača, brstični ohrovt, šparglji, zelena solata, brokoli, avokado in rjavi (nebrušeni) riž. V splošnem je bogat vir folata zelena zelenjava.

Toplota lahko uniči folno kislino v zelenjavi, zato je za preprečevanje pomanjkanja folne kisline priporočljivo uživati svežo surovo zelenjavo.

MenoDea kapsule vsebujejo folno kislino in vse ostale oblike vitaminov  B.

PRESKRBLJENOST MED PREBIVALCI SLOVENIJE

Preskrbljenost s folatom med mnogimi prebivalci Slovenije ni optimalna. Prenizki vnosi so bili ugotovljeni pri otrocih in najstnikih – le 50 % priporočenega vnosa. Pri odraslih moških je bila preskrbljenost s folatom večinoma zadostna, ne pa tudi pri ženskah.

Avtorica: dr. Mateja Štempelj

Viri:

Smith AD, et. Al. The worldwide challenge of the dementias: a role for B vitamins and homocysteine? Food Nutr Bull. 2008 Jun; 29(2 Suppl):S143-72.

Smith AD, et.al. Homocysteine, B Vitamins, and Cognitive Impairment. Annu Rev Nutr. 2016 Jul 17; 36():211-39.

Porter K., et.al. Causes, Consequences and Public Health Implications of Low B-Vitamin Status in Ageing. Nutrients. 2016 Nov; 8(11): 725.

Huo Y. et. Al., Efficacy of folic acid supplementation in stroke prevention: new insight from a meta‐analysis. Int J Clin Pract. 2012, 66 (6), 544-51.

Sato Y., Honda Y., Iwamoto J., Kanoko T., Satoh K. Effect of folate and mecobalamin on hip fractures in patients with stroke: A randomized controlled trial. JAMA. 2005;293:1082–1088.

Wang X., Qin X., Demirtas H., Li J., Mao G., Huo Y., Sun N., Liu L., Xu X. Efficacy of folic acid supplementation in stroke prevention: A meta-analysis. Lancet. 2007;369:1876–1882.

Li Y., Huang T., Zheng Y., Muka T., Troup J., Hu F.B. Folic acid supplementation and the risk of cardiovascular diseases: A meta-Analysis of randomized controlled trials. J. Am. Heart Assoc. 2016;5.

Douaud G., Refsum H., de Jager C.A., Jacoby R., Nichols T.E., Smith S.M., Smith A.D. Preventing Alzheimer’s disease-related gray matter atrophy by B-vitamin treatment. Proc. Natl. Acad. Sci. USA. 2013;110:9523–9528.

Paweł Milart P., et al. Selected vitamins and quality of life in menopausal women. Prz Menopauzalny. 2018 Dec; 17(4): 175–179.

Bani S. et. al. The Effect of Folic Acid on Menopausal Hot Flashes: A Randomized Clinical Trial. J Caring Sci. 2013, 2(2): 131–140.

Folna kislina. Prehrana.si. Nacionalni portal o hrani in prehrani.